برداشتن خال در منزل

آیا برداشتن خال در منزل ایده خوبی است ؟

برداشتن خال در منزل

آیا برداشتن خال در منزل ایده خوبی است ؟

ریزش مو


 

 

طاسی یا ریزش مو معمولاً موضوعی است که فقط بزرگسالان باید نگران آن باشند. اما گاهی اوقات نوجوانان نیز موهای خود را از دست می دهند - و این ممکن است نشانه ای از وقوع چیزی باشد.

ریزش مو در دوران نوجوانی ممکن است به این معنی باشد که فرد ممکن است بیمار باشد یا فقط غذا درست نداشته باشد. برخی از داروها یا درمان های پزشکی (مانند شیمی درمانی) نیز باعث ریزش مو می شوند. افراد حتی اگر از مدل مویی استفاده کنند (مانند نوارهای بافتنی) که برای مدت طولانی موها را می کشد ، می توانند موهای خود را از دست بدهند.

ریزش مو می تواند استرس زا باشد. بیشتر اوقات ، ریزش مو در سالهای نوجوانی موقتی است. با ریزش موی مو ، معمولاً پس از رفع مشکلی که باعث ایجاد مو می شود ، دوباره رشد می کند.

اصول مو

مو از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته می شود. موی منفرد دارای یک ساقه مو (بخشی که نشان می دهد) ، یک ریشه در زیر پوست و یک فولیکول وجود دارد. فولیکول محلی است که ریشه مو از آنجا رشد می کند. در انتهای تحتانی فولیکول پیاز مو قرار دارد. اینجاست که رنگدانه رنگ مو یا ملانین تولید می شود.

بیشتر افراد روزانه حدود 50 تا 100 موی سر از دست می دهند. این موها جایگزین شده اند - آنها در همان فولیکول سر شما رشد می کنند. این میزان ریزش مو کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگرچه بیش از این ضرر می کنید ، ممکن است مشکلی پیش بیاید.

 

اگر ریزش مو دارید و نمی دانید چه چیزی باعث آن شده است ، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند دلیل ریزش مو را تشخیص داده و در صورت لزوم درمانی را پیشنهاد کند که مشکل اساسی را برطرف کند.

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

در اینجا برخی از مواردی که می تواند باعث ریزش مو در نوجوانان شود:

o بیماری ها یا شرایط پزشکی. شرایط غدد درون ریز (هورمونی) ، مانند دیابت کنترل نشده یا بیماری تیروئید ، می تواند در تولید مو تداخل ایجاد کرده و باعث ریزش مو شود. افراد مبتلا به لوپوس نیز می توانند موهای خود را از دست دهند. عدم تعادل هورمونی که در سندرم تخمدان پلی کیستیک اتفاق می افتد می تواند باعث ریزش مو در دختران نوجوان و همچنین زنان بزرگسال شود.

o داروها گاهی پزشکان داروهایی را تجویز می کنند که ریزش مو دارند به عنوان یک عارضه جانبی. داروهای شیمی درمانی برای سرطان احتمالاً داروهایی هستند که بیشتر به علت ریزش مو شناخته می شوند. اما ریزش مو همچنین می تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروهایی باشد که برای درمان آکنه ، اختلال دو قطبی و ADHD استفاده می شود. قرص های رژیمی حاوی آمفتامین نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.

o آلوپسی آره آتا (تلفظ: al-uh-PEE-shuh air-ee-AH-tuh). این بیماری پوستی باعث ریزش مو در پوست سر و گاهی اوقات در سایر نقاط بدن می شود. تقریباً از هر 50 نفر 1 نفر در دوره ای از زندگی به این نوع آلوپسی مبتلا می شوند. دانشمندان فکر می کنند که آلوپسی آره آتا یک اختلال در خود ایمنی است و فولیکول های مو توسط سیستم ایمنی بدن خود فرد آسیب می بینند.

 

آلوپسی آره آتا معمولاً به صورت یک یا چند لکه کوچک و گرد طاس روی پوست سر شروع می شود. اینها می توانند بزرگتر شوند. در موارد کمی ، فرد تمام موهای خود را از دست می دهد. هم دختران و هم دختران می توانند به آن مبتلا شوند و این اغلب از کودکی آغاز می شود. موها معمولاً طی یک سال رشد می کنند ، اما نه همیشه. گاهی اوقات افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا دوباره موهای خود را از دست می دهند.

o Trichotillomania (تلفظ: trik-o-til-uh-MAY-nee-uh). تریکوتیلومانیا نوعی اختلال روانشناختی است که در آن افراد به طور مکرر موهای خود را بیرون می آورند و اغلب تکه های طاسی بر جای می گذارند. که می تواند مناطقی از طاسی و موهای آسیب دیده با طول های مختلف را ترک کند. افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا معمولاً قبل از این که جلوی کشیدن موهای خود را بگیرند نیاز به کمک یک درمانگر یا متخصص بهداشت روان دارند.

o درمان ها و حالت دادن به موها. درمان هایی که از مواد شیمیایی مانند رنگ مو ، سفید کننده ، صاف یا پرم استفاده می کنند ، می توانند باعث آسیب مو شوند که مو را از بین می برد یا موقتاً می ریزد. همین امر در صورت استفاده بیش از حد از گرما بر روی موهای شما اتفاق می افتد (مانند استفاده از اتو داغ یا سشوار گرم).

 

نوع دیگری از طاسی که با حالت دادن به موها همراه است می تواند دائمی باشد: پوشیدن موهای خود به سبکی که خیلی محکم کشیده شود می تواند چیزی به نام آلوپسی کششی ایجاد کند. آلوپسی کششی می تواند به طور دائمی به فولیکول های مو آسیب برساند ، اگر مدتی را روی موهای خود بکشید. اگر می خواهید موهای خود را حالت دهید و به دردتان بخورد ، از آرایشگر بخواهید که این کار را دوباره انجام دهد تا دیگر دردناک نباشد. درد نشانه کشش بیش از حد مو است.

o تغذیه نامناسب. کم خوردن غذای سالم می تواند به ریزش مو کمک کند. به همین دلیل است که برخی از افراد مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری موهای خود را از دست می دهند: بدن به اندازه کافی پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی برای حمایت از رشد مو دریافت نمی کند. برخی از نوجوانان که گیاه خوار هستند نیز در صورت عدم دریافت پروتئین کافی از منابع غیر گوشتی ، موهای خود را از دست می دهند. و برخی از ورزشکاران بیشتر در معرض خطر ریزش مو هستند زیرا احتمال کم خونی فقر آهن در آنها بیشتر است.

o ایجاد اختلال در چرخه رشد مو. برخی از وقایع مهم می توانند چرخه رشد مو را به طور موقت تغییر دهند. به عنوان مثال ، زایمان نوزاد ، جراحی ، گذراندن یک واقعه آسیب زا یا داشتن یک بیماری جدی یا تب شدید می تواند موقتاً باعث ریزش مقدار زیادی مو شود. از آنجا که رشد موهایی که بر روی سر خود مشاهده می کنیم ماه ها به طول انجامیده است ، ممکن است فرد تا ماه ها پس از واقعه ای که باعث آن شده است ، هیچ اختلالی در چرخه رشد مو مشاهده نکند. این نوع ریزش مو خود را اصلاح می کند.

o آلوپسی آندروژنتیک. در میان بزرگسالان ، شایعترین علت ریزش مو آلوپسی آندروژنتیک است (تلفظ: an-druh-juh-NEH-tik). این حالت گاهی طاسی با الگوی مردانه یا زنانه نامیده می شود. این شرایط در اثر ترکیبی از موارد از جمله ژن ها و هورمون های فرد به نام آندروژن ایجاد می شود. این نوع ریزش مو ممکن است گاهی اوقات از اواسط سال های نوجوانی شروع شود. همچنین ممکن است برای افرادی که برای ساختن بدن خود از استروئیدهایی مانند تستوسترون استفاده می کنند اتفاق بیفتد.

پزشکان چه کاری می توانند انجام دهند؟

اگر به پزشک در مورد ریزش مو مراجعه کنید ، وی در مورد سلامتی و خانواده شما (سابقه پزشکی) سوالاتی را می پرسد. پزشک پوست سر شما را بررسی می کند ، و ممکن است از نمونه های مو استفاده کند و برخی شرایط پزشکی را که می تواند باعث ریزش مو شود آزمایش کند.

اگر دارو باعث ریزش مو شده است ، از دکتر سوال کنید که آیا می توانید به داروی دیگری روی بیاورید. اگر ریزش مو به دلیل یک بیماری غدد درون ریز مانند دیابت یا بیماری تیروئید یا طاسی با الگوی زنانه است ، درمان و کنترل صحیح اختلال اساسی برای کاهش یا جلوگیری از ریزش مو مهم است.

اگر پزشک آن را توصیه کند ، محصولی مانند ماینوکسیدیل می تواند رشد مو در طاسی مدل های مردانه و زنانه را افزایش دهد. با درمان کرمهای کورتیکواستروئید یا تزریقات روی پوست ، می توان به آلوپسی آره آتا کمک کرد. اگر دکتر شما فکر می کند کمبودهای تغذیه ای باعث ریزش موی شما شده است ، ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه یا دیگر متخصص تغذیه ارجاع دهد.

ریزش مو فاجعه بار

ریزش مو می تواند اولین علامت ظاهری فرد در بیمار باشد ، بنابراین احساس ترس می کند. نوجوانانی که سرطان دارند و به دلیل درمان های شیمی درمانی موهای خود را از دست می دهند ممکن است دوران سختی را پشت سر بگذارند.

این می تواند به شما کمک کند هنگامی که موهای خود را از دست می دهید ، کنترل ظاهری دارید. هنگام ابتلا به شیمی ، برخی از افراد دوست دارند قبل از ریزش مو ، موهای خود را کوتاه کنند یا سر خود را بتراشند. برخی حتی موهایی را که می برند برمی دارند و به صورت گیس در می آورند.

بسیاری از گزینه ها می توانند از ریزش مو کمک کنند - مانند استفاده از کلاه گیس ، بند مو ، کلاه و کلاه بیس بال. برای اکثر نوجوانانی که موهای خود را از دست می دهند ، موها برمی گردند - از جمله پس از شیمی درمانی.

مراقبت از موهای خود

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم به دلایل زیادی مهم است. غذاهای سالم واقعاً می توانند برای موهای شما مفید باشند.

اگر موهای خود را از دست می دهید ، برخی از پزشکان توصیه می کنند از شامپوی کودک استفاده کنید ، موهای خود را بیش از یک بار در روز بشویید و به آرامی کف خود را بگیرید. موهای خود را خیلی محکم با حوله نیز مالش ندهید. بسیاری از کارشناسان مو پیشنهاد می کنند که سشوار را کنار بگذارید و به جای آن موهای خود را خشک کنید. اگر نمی توانید بدون سشوار خود زندگی کنید ، از آن در محیط کم حرارت استفاده کنید.

حالت دادن موهای شما در حالت خیس باعث کشیدگی و شکستن آن می شود. بنابراین موهایتان را خشک یا مرطوب حالت دهید. از مزاحم یا شانه زدن موها خودداری کنید زیرا باعث آسیب می شود. سرانجام ، هنگام استفاده از مواد شیمیایی - مانند صاف کننده ها یا درمان های رنگی - مراقب باشید. هر نوع درمان شیمیایی را خیلی زود انجام ندهید.


پی آر پی برای رویش مجدد مو

مزوتراپی برای جلوگیری از ریزش مو




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد